Maak het thuiskantoor weer aftrekbaar!

Staatssecretaris Jan Kees de Jager gaat zich – GELUKKIG! – buigen over een herintroductie van de aftrekbaarheid van het thuiskantoor.

Het was toch ook te gek voor woorden. Aan de ene kant stimuleert de overheid thuiswerken, teneinde het fileprobleem (drastisch) terug te dringen. Een goede zaak, waar uiteindelijk iedereen van profiteert. Maar aan de andere kant werd de aftrekbaarheid van die thuiswerksituatie aan hele grote banden gelegd. (Lees hier alles over de strenge regeling die nu geldt!)

En dat laatste is voor veel thuiswerkende ondernemers een oneerlijke situatie. Kijk bijvoorbeeld naar ons geval: met een bedrijf dat een groeiend deel van ons huis opslokt (we hebben kantoor in de woonkamer, kantoor op zolder, opslag op zolder, opslag in garage, opslag in hal/eetkamer/overloop/kastenkamer), waardoor we aan leefbare ruimte inleveren, kunnen we noch onze huisvestingskosten, noch de kosten voor zaken als bureaustoelen en aanverwante artikelen aftrekken. Dat kan toch niet waar zijn?

Wil jij ook dat de aftrekbaarheid van het thuiskantoor versoepeld wordt?

Teken hier de petitie voor Staatsecretaris Jan Kees de Jager!

4 opmerkingen:

Lettererf zei

Ik zie dat je van jeugdliteratuur houdt. Bezoek ook eens mijn blog: http://lettererf.blogspot.com/
Je bent welkom.

Anoniem zei

Ik dacht ook dat het niet kon, maar ondernemers kunnen wel degelijk de inrichting van een werkruimte aftrekken. Dat las ik in een artikeltje in een fiscaal magazine. Dat had ik uitgeknipt en bewaard voor een vriendin, maar omdat ze het al wist heb ik het vorige week weggedaan. Zul je net zien :p

Het artikeltje was in tegenspraak met wat ik dacht en met wat je in je column schreef, dus ben ik er nog een keer in gedoken om te kijken of ik bewijs kon vinden voor het één of het ander.

Dat vond ik op een rare plaats. Op de site van de belastingdienst vind je weinig meer dan dat werkruimte thuis '0% aftrekbaar, met uitzonderingen' is als je op de logische plekken kijkt.

Toen ik ging zoeken vond ik onder huurwoning een schema dat ook op de eigen woning slaat, en daar stond een heel interessante alinea onderaan:

"Let op!

De regeling voor de werkruimte geldt alleen voor de inkomstenbelasting. Bij het bepalen van de winst kunt u deze kosten inclusief btw aftrekken, voor zover u de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken."

Dat is heel andere koek. Het is dus niet aftrekbaar van de inkomstenbelasting als werkruimte zolang het niet voldoet aan de eisen (eigen ingang, eigen sanitair, voor derden geschikt), maar je mag er wel degelijk rekening mee houden voor het bepalen van je winst uit onderneming als je 70% of meer van je inkomen vanuit die ruimte verdient. Dat lukt wel als WAHM :)

Dit is trouwens de link:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_bedrijfsruimte/ondernemen_bedrijfsruimte-02.html#P30_2111

Als ik het volgende goed interpreteer zou je zelfs recht kunnen hebben op investeringsaftrek voor het inrichten van een werkruimte:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_bedrijfsruimte/ondernemen_bedrijfsruimte-18.html

Misschien ligt het anders als iemand (nog) niet voldoet aan de criteria om als ondernemer te worden aangemerkt (minimaal 1224 uur per jaar besteden aan je onderneming, winstoogmerk, deelname aan economisch verkeer (website, reclame en/of andere vormen van promotie)), al kan ik me voorstellen dat je die kosten in mindering mag brengen voor het bepalen van je resultaat uit overige werkzaamheden.

Groetjes,
Bianca

Edith zei

Bedankt voor je uitzoekwerk Bianca. Ik ga er mee aan de slag!

Bert-Jan Wiegeraad zei

Tot 2005 konden kosten voor de thuiswerkplek worden afgetrokken in het privegedeelte van de IB-aangifte. Vanaf 2005 kan dit niet meer tenzij de werkruimte een aparte ruimte is met deur en voorzieningen e.d. Je kunt nog wel de BTW aftrekken van de investeringen in de werkruimte zoals tapijt en stoel e.d.

Daarnaast mag je deze investeringen opvoeren in het zakelijke gedeelte van de IB-aangifte om eventueel voor de investeringsaftrek in aanmerking te komen. Zie het rekenvoorbeeld in:

http://www.result.nl/blog/belastingvoordelen-zelfstandigen/530/case-25-korting-op-de-inrichting-van-een-werkruimte-thuis/#comments

Je kunt als ondernemer nog wel de kosten aftrekken van de WINST, dus niet in de IB-aangifte bij het privegdeelte maar in de eigen boekhouding. Zie onderaan deze pagina:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_bedrijfsruimte/ondernemen_bedrijfsruimte-02.html#P30_2109 het zinnetje:

Let op!
De regeling voor de werkruimte geldt alleen voor de inkomstenbelasting. Bij het bepalen van de winst kunt u deze kosten inclusief btw aftrekken, voor zover u de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken.

Alleen wordt dat een stuk ingewikkelder. Bij een huurhuis valt het wel mee maar bij een koophuis wordt het tamelijk ingewikkeld. Je moet allerlei keuzen maken of het pand geheel of gedeeltelijk zakelijk of prive is, en e.e.a. aan fictieve waarden en inkomsten opvoeren bij box 3. Per saldo is dit een heel gedoe en bovendien nog gevaarlijk ook omdat bij een waardestijging van de woning je na enkele jaren voor een enorm hoge aanslag kan komen te staan. Zie dit stukje:

http://www.inzakengaan.nl/fiscus/eigenhuis.html

Op dit moment denk ik dat thuiswerkers het beste alleen de BTW op inventaris-kosten zoals stoelen en behang af kunnen trekken en bij de IB-aangifte de alle investeringen opvoeren (dus ook inventaris van de thuiswerkplek) invullen om mogelijk aan de investeringsaftrek te komen.