Zakelijk gezien ben ik blij dat de zomer ten einde is – hoewel ik persoonlijk natuurlijk best nog wat langer zou willen genieten van de warme zomerzon. Ten eerste heb ik gemerkt dat ik in de zomermaanden minder productief ben. Logisch, omdat aan de ene kant mijn kantoor zich op een snikhete zolder bevindt, en aan andere kant ik de verleiding niet kan weerstaan om 's avonds met een wijntje samen in de tuin te zitten – in plaats van te werken.
En wat voor mij geldt, geldt ook voor mijn klanten. Op warme zomeravonden zie ik de verkopen van mijn webwinkels inzakken, want: niemand zit achter de computer!
Dus nu de herfst goed en wel begonnen is, beginnen de verkopen weer aan te trekken. (Op die ene avond na, wanneer er een romantische film op televisie is: ook dan zit mijn doelgroep niet achter de computer om kinderboeken te bestellen!)
Voor thuiswerkmoeders die direct aan consumenten verkopen begint het hoogseizoen er sowieso al aan te komen: 5 december nadert met rasse schreden!
In voorgaande jaren liet ik me er zelf vaak door verrassen: oja, dacht ik dan half november, misschien willen mijn klanten wel vóór 4 december geleverd krijgen. Misschien kan ik zelfs wel een speciale aanbieding maken voor Sint of Kerst. Maar tegen de tijd dat ik alles online had was het alweer 1 december (tja, ik doe tenslotte alles zelf én ik moest natuurlijk inkopen doen voor mijn eigen kinderen, die bovendien alledrie ook nog eens rond deze tijd jarig zijn!) en had de hele actie eigenlijk geen zin meer.
Dit jaar echter liep ik half september op mijn slippers (want heerlijk warm buiten) door de supermarkt bij mij om de hoek toen ik daar plots een display met pepernoten, taai-taai en ander typisch 5 decembersnoep zag staan. In eerste instantie wond ik me er over op: beginnen ze nu al?! Wat een commerciële ettertjes! En ik negeerde de display dan ook volkomen.
Totdat ik de volgende dag achter mijn computer zat.
Ahaaaa! Zo'n gek idee was dat nou ook weer niet van die 'commerciële ettertjes'. Althans: ik bedacht me dat als ik nú aan de slag ging met het bedenken van Sinterklaas en Kerst-acties en vervolgens het bouwen van de website, ik dan voor het eerst in de carrière van mijn webwinkels op tijd klaar zou zijn.
Maar ben jij ook al voorbereid?
Als jij een webwinkel hebt en direct aan consumenten verkoopt, is het nu tijd om aan de slag te gaan met speciale Sint- en Kerstaanbiedingen. Denk na over de volgende mogelijkheden:
- Combinatie maken van twee producten en die voor een speciale prijs verkopen
- Gratis verzending van alle leveringen
- Een gratis cadeautje weggeven bij iedere levering
- Samenwerken met een andere thuiswerkmoeder en een combinatie maken met haar product en jouw product en dat voor een speciale prijs verkopen
Je hoeft de aanbiedingen niet nu al online te zetten, zolang je alles maar wel klaar heb om bijvoorbeeld op 1 november, of na de intocht van de Goedheiligman, alles op het web te zetten. Je kunt je website ook nog speciaal voor de gelegenheid versieren:
- Plaatjes van Sinterklaas en/of Zwarte Pieten op je website zetten
- Plaatjes van de Kerstman en/of kerstbomen op je website zetten
- Sterretjes of kerstverlichting-achtige plaatjes op je website zetten
- De gewone buttons of knoppen op je website versieren met sneeuwrandjes of sterretjes
- Sneeuwvlokken door het beeld laten vallen (bv. met een scriptje)
De plaatjes kun je zelf maken of van een website halen waar je gratis plaatjes kunt downloaden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten